ხალხი იჯდა თუ ხალხი ისხდა? ჩავვარდით თუ ჩავცვივდით? – რიცხვში მონაცვლე ზმნები გრამატიკულ ცნობარში
ქართულ ენაში გვაქვს სინონიმური (მსგავსი) მნიშვნელობის მქონე ზმნები რომელთაგან ერთი მხოლობით რიცხვში იხმარება, მეორე კი – მრავლობითში. ასეთ ზმნებს რიცხვში მონაცვლე ზმნები ჰქვია.
1. ჯდომა – სხდომა – ჯდომა – ზმნის ამ ფორმას მხოლობით რიცხვში ვხმარობთ.
მაგალითად: ბავშვი ზის, შენ იჯექი, მაგრამ მრავლობით რიცხვში უნდა ვთქვათ – ბავშვები ისხდნენ, თქვენ ისხედით. ერთზე ითქმის – ჯდომა, ხოლო ბევრზე – სხდომა;
2. გდება – ყრა – გდება მხოლობითის ფუძეა, ყრა კი – მრავლობითისა.
მაგალითად: ქვა გადავაგდე, ქვა ჩააგდო, ქვა გადააგდეთ, ჭანჭიკი ეგდო, მე გადამაგდო… მაგრამ თუ გადასაგდები ერთზე მეტია, მაშინ გადაყრა ითქმის: ქვები გადავყარე, ქვები გადაყარა, ქვები გადაყარეთ, ჭანჭიკები ეყარა, ჩვენ გადაგვყარა…
3. ბმა – სხმა – ერთზე მობმა ითქმის, ბევრზე – მოსხმა.
მაგალითად: ვაზს შარშან მხოლოდ ერთი მტევანი ება, წელს კი ბევრი ასხია. პატარა ატმის ხემ ერთი ატამი მოიბა. წელს ვაშლს კარგად ასხია. (ამ წინადადებაში ,,ვაშლი” კრებითი სახელია).
4. სმა -სხმა (დასმა, ჩასმა, გადასმა… – დასხმა, ჩასხმა, გადასხმა…)
მაგალითად: ბავშვი დავსვი – ბავშვები დასხი. მძღოლმა მგზავრი მანქანაში ჩასვა – მძღოლმა მგზავრები მანქანაში ჩასხა.
5. ვარდნა – ცვივნა – ვარდნა ითქმის ერთზე, ცვივნა კი – ბევრზე ან კრებულზე.
მაგალითად: ბიჭი გარეთ გავარდა და ხალხიც გაცვივდა. ფოთოლი ვარდება.
მაგრამ
შემოდგომაზე ხეს ფოთოლი სცვივა (ამ მაგალითში ,,ფოთოლი” კრებითი მნიშვნელობით იხმარება);
6. გაგდება – გარეკვა
მაგალითად: კაცმა ხბო საძოვარზე გააგდო – კაცმა ხბოები საძოვარზე გარეკა. ბიჭმა ურჩი ბატკანი წინ გამოიგდო. მეცხვარემ ცხვარი ჩამორეკა. (,,ცხვარი” აქ კრებითი სიტყვაა)
7. თავს დაცემა – თავს დასხმა – თუ თავდამსხმელი ერთია, ითქმის – თავს დაეცა, თუ ბევრი –თავს დაესხა.
მაგალითად: მძარცველი მოულოდნელად დამეცა თავს. მძარცველები თავს დაგვესხნენ. მტერი თავს დაგვესხა. (,,მტერი” კრებითი სიტყვაა)
8. კვლა – ხოცვა
ბიჭი სიცილით მოკვდა – ბიჭები სიცილით დაიხოცნენ.
ქათამი დავკალი – ქათმები დავხოცე.
მონადირემ მგელი მოკლა – მონადირემ მგლები დახოცა.
დედა მოუკვდა – დედ-მამა დაეხოცა.
ასევე ენაცვლება ერთმანეთს:
ტეხა – მტვრევა, მსხვრევა
ვამბობთ – ჭიქა გატეხა, მაგრამ ჭიქები დაამტვრია (ჭიქები დაამსხვრია). კაკალი გატეხა – კაკლები დაამტვრია;
აღება – აკრეფა
ერთზე ვამბობთ აიღო, მაგრამ ბევრზე – აკრიფა.
მაგალითად: ბავშვმა სათამაშო აიღო – ბავშვმა სათამოშოები აკრიფა;
შენიშვნა:
უნდა აღვნიშნოთ, რომ კომპოზიტებსა (ორი ან მეტი ფუძისაგან შედგენილი რთული სიტყვები) და კრებით სახელებს ზმნა მრავლობითის ფუძით, მაგრამ მხოლობითის ფორმით უნდა შევუწყოთ.
მაგალითად: ცოლ-ქმარი ისხდა, ხალხი ისხდა, მტერი თავს დაგვესხა, ხილი მოისხა, ხალხი ეყარა, ფარა დაიხოცა, ცხვარ-ძროხა წაასხა, მარცვალი წამოკრიფა, ნახირი გარეკა…
არასწორია: ხალხი იჯდა, მოსწავლეები იჯდნენ, ქვები გადააგდო, თქვენ მოკალით, ვაშლები აბია, მტერი თავს დაეცა, მტრები თავს დაგვეცნენ, ჩავვარდით.
სწორია: ხალხი ისხდა, მოსწავლეები ისხდნენ, ქვები გადაყარა, თქვენ დახოცეთ, ვაშლები ასხია, მტერი თავს დაესხა, მტრები თავს დაგვესხნენ, ჩავცვივდით.
გრამატიკული ცნობარის სხვა გაკვეთილები
რუბრიკის ავტორი: ნინო გელაშვილი, ფილოლოგი
- სახელმწიფო ენის ექსპერტებმა ქართულ ენაზე რამდენიმე ქვეყნის სახელწოდება შეცვალეს – სწორი ფორმები by გრამატიკული ცნობარი
- გამეორება, როგორც მხატვრული ხერხი – მაგალითები და სავარჯიშო მეცადინეობისთვის by გრამატიკული ცნობარი
- ჰიპერბოლა, ლიტოტესი და გაპიროვნება – მაგალითები და სავარჯიშო მეცადინეობისთვის by გრამატიკული ცნობარი