იტალიური სკოლის მოდელი და მისი შედარება ქართულთან
იტალიური სკოლის მოდელი
იტალიური განათლების სისტემა სამ დონეზეა დაყოფილი:
პირველი დონე – სკოლის დაწყებითი საფეხური (Scuola Primaria): იწყება 6 წლიდან და გრძელდება 5 წელი. ბავშვები ამ პერიოდში ეჩვევიან ძირითად საგნებს, როგორიცაა:
- იტალიური ენა
- მათემატიკა
- გეოგრაფია
- მეცნიერება
- ხელოვნება
- ფიზიკური აღზრდა.
სწავლება აქ ძირითადად ინტერაქტიული მეთოდებით ხდება, სადაც ყურადღება ექცევა სტუდენტების ჯგუფურ მუშაობას, კრეატიულობასა და თანასწორობას. მასწავლებლები დიდ დროს უთმობენ მოსწავლეთა ინდივიდუალურ განვითარებასა და პედაგოგიკურ მხარდაჭერას.
მეორე დონე – საშუალო სკოლის პირველი საფეხური (Scuola Secondaria di Primo Grado): გრძელდება 3 წელი და მოსწავლეები იღებენ უფრო ღრმა ცოდნას ძირითად და დამატებით საგნებში:
- ლიტერატურა
- გეომეტრია
- ფიზიკა და ქიმია
- მუსიკა
- თეატრი და კულტურა
- უცხოური ენები (ჩვეულებრივ ინგლისური და სხვა).
ამ ეტაპზე, სასწავლო მეთოდები ხშირად ეფუძნება კვლევითი პროექტების და დისკუსიების პროცესს. მოსწავლეებს უვითარდებათ კრიტიკული აზროვნება და ანალიტიკური უნარები.
მესამე დონე – საშუალო სკოლის მეორე საფეხური (Scuola Secondaria di Secondo Grado): ეს არის 5-წლიანი პერიოდი, რომელიც მოიცავს სხვადასხვა მიმართულებას (ლიცეუმი, ტექნიკური ან პროფესიული სკოლა). ამ დონეზე იტალიელები სწავლობენ სპეციალიზირებულ საგნებს:
- ისტორია
- საერთაშორისო ურთიერთობები
- ეკონომიკა
- ინფორმატიკა
- მეცნიერებები (ბიოლოგია, ქიმია, ფიზიკა)
სწავლებაში აქცენტი კეთდება პროფესიული და სპეციალიზირებული ცოდნის მიღებაზე, რაც მოსწავლეებს ამზადებს უნივერსიტეტისთვის ან შრომითი ბაზრისთვის.
ქართული სკოლის მოდელი
საქართველოში განათლების სისტემა ასევე სამ დონეზეა:
დაწყებითი განათლება (I-VI კლასი): ბავშვები სწავლობენ ძირითად საგნებს:
- ქართული ენა და ლიტერატურა
- მათემატიკა
- ბუნება და საზოგადოება
- ხელოვნება
- ფიზიკური აღზრდა.
ამ დონეზე ბავშვები ძირითადად სწავლობენ ძირითადი უნარ-ჩვევების შეძენას და ინფორმაციის მიღებას. ბავშვები აქტიურად არიან ჩართულნი ჯგუფურ საქმიანობებში და პროექტებში, რაც ხელს უწყობს მათ სოციალურ და აკადემიურ განვითარებას.
საშუალო განათლება (VII-IX კლასი): აქ მოსწავლეები სწავლობენ უფრო ფართო და ღრმა საგნებს:
- ქართული ლიტერატურა
- ინფორმაციული ტექნოლოგიები
- ფიზიკა, ქიმია და ბიოლოგია
- ისტორია და გეოგრაფია
- უცხოური ენები (ინგლისური, რუსული ან სხვა)
საშუალო განათლების პერიოდში საქართველოში აქცენტი კეთდება აკადემიურ დისციპლინებზე და მოსწავლეების თვითორგანიზაციაზე.
საშუალო საფეხურის მეორე დონე (X-XII კლასი): აქ სწავლა ხდება უფრო სპეციალიზებული და მოსწავლეებს შეუძლიათ აირჩიონ პროფესიული მიმართულებები, მაგალითად:
- ბიოლოგია და მედიცინა
- ეკონომიკა და მენეჯმენტი
- ბიზნესის ადმინისტრაციასამართალი
ამ პერიოდში ქართული განათლების სისტემა მოსწავლეებს ამზადებს ეროვნულ გამოცდებისთვის, სადაც მათი მომზადება უფრო კონკრეტულ და თეორიულ საკითხებს ეფუძნება.
საგნების შედარება: იტალია VS საქართველო
იტალიელი და ქართველი მოსწავლეები მსგავს საგნებს სწავლობენ, მაგრამ განსხვავებული მიდგომით:
იტალია: იტალიაში ხშირად აქცენტი კეთდება კულტურაზე, მუსიკაზე და თეატრზე, ხოლო მათემატიკა და მეცნიერებები უფრო პრაქტიკულ ასპექტებში ისწავლება. აქ სწავლების მეთოდიკა ხშირად მოიცავს ინტერაქტიულ კლასებს და მრავალფეროვან პროექტებს.
საქართველო: საქართველოში უფრო მკაცრად და აკადემიურად ხდება საგნების სწავლება, სადაც აქცენტი კეთდება ცოდნის დამკვიდრებაზე და გამოცდების საფუძველზე შეფასებაზე. ასევე დიდ როლს თამაშობს ქართული ენისა და ისტორიის სწავლება.
დღის განრიგი
იტალია: იტალიის სკოლებში სწავლის დღე 8:00-დან 13:00-მდე გრძელდება, შემდეგ კი მოსწავლეები სახლში ამზადებენ საშინაო დავალებებს. თავისუფალი დრო გამოყენებულია კულტურული ღონისძიებებისთვის ან სპორტისთვის.
საქართველო: საქართველოში გაკვეთილები 9:00-დან 15:00-მდე გრძელდება, შემდეგ კი მოსწავლეები აქტიურად ამზადებენ საშინაო დავალებებს ან ემზადებიან სხვადასხვა შეჯიბრებისთვის.
იტალიაში სასწავლო დონეები ხშირად სხვადასხვა შენობებშია განთავსებული. მაგალითად:
დაწყებითი სკოლა (Scuola Primaria) – დამოუკიდებელი შენობაა, სადაც მხოლოდ დაწყებითი კლასების მოსწავლეები სწავლობენ.
საშუალო სკოლის პირველი საფეხური (Scuola Secondaria di Primo Grado) – ასევე ცალკე შენობაშია, რომელიც ემსახურება 11-დან 14 წლამდე მოსწავლეებს.
საშუალო სკოლის მეორე საფეხური (Scuola Secondaria di Secondo Grado) – ეს დონე გულისხმობს დამოუკიდებელ შენობებს, რომლებიც შეიძლება იყოს ლიცეუმები ან პროფესიული სკოლები.
საქართველოში კი სწავლის ყველა დონე უმეტესწილად ერთ შენობაშია თავმოყრილი. მოსწავლეები პირველიდან მე-12 კლასამდე სწავლობენ ერთ სივრცეში, სადაც კლასების სართულები ან კორპუსები შეიძლება მხოლოდ ნაწილობრივ იყოს დაყოფილი.
ეს განსხვავება მნიშვნელოვანი ფაქტორია, რადგან იტალიაში ბავშვები თითოეულ დონეზე ახალ გარემოში გადადიან, რაც მათ საშუალებას აძლევს ადაპტირდნენ ახალ სოციალურ გარემოსა და სისტემებს, ხოლო საქართველოში ერთიანი სკოლის მოდელი უფრო სტაბილურ და ერთგვაროვან სასწავლო გარემოს უზრუნველყოფს.
იტალიაში და საქართველოში სწავლების მეთოდები საკმაოდ განსხვავებულია, რაც საგანმანათლებლო ფილოსოფიისა და პრაქტიკული მიდგომების თავისებურებებით აიხსნება.
იტალიაში სწავლების მეთოდები
1. ინტერაქტიული სწავლება: ერთ-ერთი მთავარი მახასიათებელი ინტერაქტიულობაა. კლასში ხშირად გამოიყენება დისკუსიები, ჯგუფური პროექტები და პრობლემების გადაჭრის ინტერაქტიული გზები. მასწავლებლები ცდილობენ, რომ მოსწავლეები აქტიურად იყვნენ ჩართულნი სწავლის პროცესში, რაც ავითარებს კრიტიკულ აზროვნებას და გუნდურ მუშაობას.
2. პროექტებზე დაფუძნებული სწავლება: იტალიური სკოლები დიდ მნიშვნელობას ანიჭებენ პრაქტიკულ პროექტებს. მოსწავლეებს ხშირად სთხოვენ განახორციელონ კვლევები ან პრეზენტაციები სხვადასხვა თემაზე, რაც საშუალებას აძლევს მათ ღრმად ჩაეშვნენ კონკრეტულ თემებში და პრაქტიკაში გამოიყენონ თეორიული ცოდნა.
3. ხელოვნებისა და კულტურის ჩართულობა: იტალიის სკოლებში დიდი ყურადღება ექცევა ხელოვნებას, მუსიკასა და კულტურას. მოსწავლეებს აქვთ თეატრალური წარმოდგენები, მუსიკის გაკვეთილები და კულტურული აქტივობები, რაც ეხმარება მათ კრეატიულობის განვითარებაში.
4. ინდივიდუალური მიდგომა: თითოეული მოსწავლის უნარ-ჩვევებისა და განვითარების ინდივიდუალური მიდგომა იტალიური სისტემის ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ნაწილია. მასწავლებლები ყურადღებას აქცევენ თითოეული მოსწავლის ძლიერი და სუსტი მხარეების გამოვლენას და სწავლების მეთოდებს ინდივიდუალურად უგებენ.
საქართველოში სწავლების მეთოდები
1. აკადემიური და თეორიული სწავლება: საქართველოში ტრადიციულად უფრო მეტად აქცენტირებული არიან თეორიულ ცოდნაზე. მოსწავლეები სწავლობენ სახელმძღვანელოებიდან და მასწავლებლები მიმართავენ ლექციის ტიპის გაკვეთილებს, სადაც მოსწავლეები უფრო მსმენელები არიან. ეს მიდგომა განსაკუთრებით იძლევა საფუძველს ეროვნული გამოცდებისთვის მოსამზადებლად.
2. გამოცდაზე ორიენტირებული სწავლება: ქართული სკოლები დიდ მნიშვნელობას ანიჭებენ ეროვნული გამოცდებისთვის მოსამზადებელ პროცესს. მოსწავლეები მუდმივად ამზადებენ ტესტებს, ამუშავებენ თემებს და პრაქტიკულად ემზადებიან გამოცდებისთვის. ამ მხრივ, სწავლების მეთოდი უფრო მჭიდროა გამოცდაზე ორიენტირებულ ცოდნასთან.
3. ცოდნის მკაცრი შეფასება: საქართველოში შეფასების სისტემა მკაცრად არის ორიენტირებული მიღებული ცოდნის გაზომვაზე. დიდი როლი აქვს ტესტებს, შეფასების სტანდარტებს და გაკვეთილების შედეგებს, რაც მოითხოვს მოსწავლეებისგან დიდი სერიოზულობითა და აკადემიური ჩართულობით მუშაობას.
4. განვითარების ინდივიდუალური მხარეების გაუმჯობესება: ბოლო წლებში საქართველოში მეტი ყურადღება ექცევა სტუდენტების განვითარებასა და შემოქმედებითობას. მიუხედავად იმისა, რომ სისტემა კვლავ აკადემიური სწავლებისკენ არის მიმართული, სწავლების მეთოდებში შემოდის ინტერაქტიული დავალებები, დისკუსიები და პროექტები.
სწავლების მეთოდების შედარება
იტალიაში სწავლების მეთოდები უფრო პრაქტიკულზე და ინტერაქტიულობაზეა ორიენტირებული, რაც მოსწავლეებს საშუალებას აძლევს განავითარონ შემოქმედებითი და კრიტიკული აზროვნება.
საქართველოში სწავლება უფრო მეტად აქცენტირებულია თეორიულ ცოდნაზე და ეროვნული გამოცდებისთვის მზადებაზე, რაც მოსწავლეებს აძლევს სტაბილურ აკადემიურ ბაზას.
თუმცა, ორივე სისტემაში სწავლების მეთოდები თანდათან იცვლება და უფრო თანამედროვე მიდგომები მკვიდრდება.
მიუხედავად გარკვეული განსხვავებებისა, ორივე ქვეყნის სკოლების მიზანია მოსწავლეებს მისცენ ღრმა და მრავალფეროვანი განათლება.
ასევე იხილეთ:
რა ძირითადი „საფრთხეები“ ელის სკოლაში ყველა პირველკლასელს – სწორი მიდგომები მშობლისა და პედაგოგისგან
წყარო: Teachers blog, თარგმანი: შალვა მინდაძე, 18 ოქტომბერი