მადლიერება: მასწავლებლის ძლიერი იარაღი საკლასო ოთახში – პრაქტიკული მეთოდი
მასწავლებელო, გსურს გააუმჯობესო აურა, როგორც საკლასო ოთახში, ისე საკუთარ ცხოვრებაში? სცადე, იყო მადლიერი. ჩემი პედაგოგობის 10 წლიანი გამოცდილებით, ამაზე კარგი საშუალება არ არსებობს.
მადლიერების გრძნობამ შემმატა ძალა, ვასწავლო გაცილებით ეფექტურად, დავაფასო სტუდენტები, გავიზარდო პროფესიონალურად და ვისიამოვნო ცხორებით. ამ ყოველივეს გამომუშავებამ მასწავლა კარგი გაკვეთილი, თუ როგორ მქონდეს პოზიტიური დამოკიდებულება, განსაკუთრებით მაშინ, როცა ცხოვრებისეულ სირთულეებს ვაწყდები.
მადლიერების ჟურნალი
გირჩევთ რამდენიმე კვირის განმავლობაში გააკეთოთ სია, თუ რისი მადლობელი ხართ და ამ განწყობით შეხვიდეთ საკლასო ოთახში. მერე თქვენს მაგალითზე შეგიძლიათ თქვენს მოსწავლეებსაც იგივე გააკეთებინოთ. დასაწყისისათვის შეგიძლიათ დაწეროთ, რომ მადლობელი ხართ, რომ ცოცხლობთ, გაქვთ საჭმელი და ჩასაცმელი. თუ მოიფიქრებთ პედაგოგიკასთან დაკავშირებულ რაიმეს, რისი მადლიერიც ხართ, ეს მთლად უკეთესი იქნება.
ჩემი მოსწავლეები სპაციალურ სამუშაო რვეულში ყოველდღიურად წერენ 5 რამეს, რისი მადლობლებიც არიან. თუ თქვენს მოსწავლეებს კომპიუტერი ან აიპადი აქვთ, მაშინ შეგიძლიათ შეაქმნევინოთ ახალი ფაილი, რომელიც მადლიერების დღიური იქნება და სადაც ყოველ დღე შეინახავენ თავიანთ სიებს. წლის ბოლოს ჩვენ დაახლოვებით 1000 მადლობის ჩანაწერი გვაქვს. მოსწავლეებს მაგალითისათვის ჩემს სიას ვაჩვენებ, ან ვაძლევ ამ ფორმას:
- მადლობელი ვარ, რომ ______________________
- მადლობელი ვარ, რომ ______________________
- მადლობელი ვარ, რომ ______________________
კვირაში ერთხელ მთელი კლასი ვარჩევთ ყველაზე განსაკუთრებულ „მადლობას“. ჩემში მუდამ სასიამოვნო გაკვირვებას იწვევს და ყოველთვის მმატებს მოტივაციას, ის თუ რას მიზიარებენ მოსწავლეები. მე მეძლევა საშუალება, გავიგო ისეთი რამე მათი ცხოვრებიდან, რასაც სხვა შემთხვევაში ვერანაირად ვერ შევიტყობდი. ეს ყოველივე ხელს უწყობს კლასში დადებითი აურის შექმნას.
ამასთან, სთხოვეთ მოსწავლეებს, რომ წერონ კონკრეტულად. მაგალითად, ნაცვლად ჩანაწერისა „მადლობა საუზმისათვის“, მე დავწერდი, „მადლობელი ვარ პომიდვრის სალათისათვის და მეგობრებთან ერთად დალეული ცივი, ტბილი ჩაისათვის“, ან „მადლობელი ვარ კეთილი გულით მომზადებული ნოყიერი ლანჩისათვის.“
კუნთის გავარჯიშება
მადლიერების გრძნობა კუნთივით მუშაობს და ის ფიზიკური ძალისხმევა, რაც მადლობების სიის დაწერას სჭირდება გეხმარება „მადლიერების კუნთების“ გავარჯიშებაში. აღმოსავლეთ ვაშინგტონის უნივერსიტეტის პროფესორ, ფილიპ ვოტკინსის, ბოლოდროინდელ კვლევაში, რომელიც „School Psychology Review“-მ გამოაქვეყნა, ვკითხულობთ, რომ ისინი, ვინც ყველაზე ნაკლებად გრძნობენ მადლიერებას, ამ მეთოდის გამოყენებით ყველაზე დიდ შედეგს იღებენ. ეს კარგი ამბავია ჩვენთვის, ვისაც გვიჭირს დავიწყოთ მადლიერებების ფურცელზე გადატანა.
ზოგჯერ მოსწავლეებს ვეკითხები, თუ არიან მადლობლები საშინაო დავალებების და ამოცანების. ამით ვეხმარები მათ დაინახონ საშინაო დავალების სასარგებლო მხარე – ეს მათ ეხმარება იაზროვნონ და აძლევს უნარს, რომელიც არა მხოლოდ სკოლაში, არამედ ცხოვრებაშიც გამოადგებათ.
Greater Good Science Center-ის წარმომადგენელი ვიკი ზაკრზევსკი, სტატიაში „მადლიერებასთან დაკავშირებული აქტივობები კლასში“, აღნიშნავს ბევრ საინტერესო აქტივობას, რომელიც განხორციელებაც თქვენს კლასში შეგიძლიათ. მაგალითად, წელს გადავწყვიტე მადლობები პატარა წებოვან სტიკერებზე დაგვეწერა და საკლასო ოთახის კარზე გავეკრა, რაც კლასში ყოველი შემოსვლისა და გასვლის დროს პოზიტიური ენერგიით დაგვმუხტავდა. თქვენი ბევრი მოსწავლე სახლშიც დაიწყებს მსგავსი სტიკერების გაკვრას, რათა მუდამ ახოვდეს, რომ მადლობელია.
ცვლილება, რომელიც შესამჩნევია
დარგის წარმყვანი ექსპერტების, დოქტორ რობერტ ემონსის და დოქტორ ჯეფრი ფროს ახალი კვლევა, ამყარებს იდეას, რომ მადლიერება აუმჯობესებს მოსწავლეებისა და ზრდასრულების ცხოვრებას. აი როგორ:
მადლიერების ჟურნალის ყოველდღიური წარმოება მოსწავლეებს ეხმარება მიაღწიონ შემდეგს:
- უფრომაღალნიშნებს
- მაღალ მიზნებს
- ურთიერთობებისაგან, ცხოვრებისაგან და სკოლისაგან მეტი სიამოვნების მიღებას
- ნაკლებ მატერიალისტურობას
- მზაობას გააკეთონ სიკეთე
ზრდასრულების შემთხვევაში, მადლიერების ჟურნალის რეგულარული წარმოება მათ აძლევს საშუალებას:
- იყვნენ მეტად ოპტიმისტურნი
- მიიღონ მეტი სოციალური სიამოვნება
- უფრო ხშირად ივარჯიშონ
- შეამცირონ შური და დეპრესია
- ჰქონდეთ უფრო ნაკლები ფიზიკური ჩივილები
- იძინონ უკეთ
მე ვატყობ პოზიტიურ ცვილებებს ჩემს მოსწავლეებში. ერთმა თავისი ჯიბის ფული დაზოგა და ოჯახის წევრებისათვის მადლიერების დღიურები იყიდა. მისი დედა ექთნობის კურსებზე დადიოდა და დიდ სტრესში იყო. სადილობისას ოჯახი ერთად ჯდებოდა მაგიდასთან და თითოეული ამბობდა, იმ დღეს რისი მადლობლები იყვნენ. ამან ოჯახის წევრებიც უფრო დაახლოვა. ამ გოგონას დედა შემდგომში მოვიდა ჩემთან და მადლობა გადამიხადა მისი შვილისათვის მადლიერების სწავლებისათვის და ოჯახში დახმარებისთვის. მან მითხრა, რომ ეს ძალიან დაეხმარა სწავლის პერიოდში და ექთნად გახდომაში.
გაზარდე პოტენციალი
დოქტორ კერი ჰოველსი განათლების პროცესში მადლიერების ფაქტორს იკვლევს. იგი მასწავლებლებს ატრეინინგებს, თუ როგორ გამოიყენონ ეს „იარაღი“ კლასში მაქსიმალურად ეფექტურად. შეგიძლიათ იხილოთ მისი ვიდეო, სადაც მას მოჰყავს მაგალითები, თუ რა შეუძლია ამ მეთოდს:
გირჩევთ, თავად სცადოთ და ნახოთ შედეგები. ჩემი მეგობრები, რომელთაც სულ მცირე 2 კვირის განმავლობაში აწარმოეს მადლიერების ჟურნალი, მეთოდს დადებითად აფასებენ. მადლიერებამ ბევრის ცხორება შეცვალა. რასაც მოვინდომებთ, გამოვა. თუ მოვინდომებთ და აქცენტს გავაკეთებთ პოზიტიურზე, მაშინ ცხოვრებაც მეტ პოზიტივს მოგვიტანს. ასევე, პირიქით, თუ ვიწუწუნებ და მუდამ ყურადღებას ნეგატიურ მოვლენებზე გავაკეთებ, მაშინ კიდევ მეტ უარყოფით ემოციას მივიზიდავ. ჩემთვის მადლიერება ბედნიერებაა.
მეთოდთან დაკავშირებით დამატებით გაეცანით: Gratefulness.org
ფსიქოლოგიის როლი მასწავლებლის სამსახურში – პრაქტიკული მაგალითები
როგორ გავუმკლავდეთ რთულ მოსწავლეებს – 7 ნაბიჯი
წყარო: edutopia.org