რატომ კარგავს მასწავლებელი ავტორიტეტს და როგორ შეიძლება აღვადგინოთ ის

ავტორი: შალვა მინდაძე, თბილისის N70 საჯარო სკოლის ისტორიისა და სამოქალაქო განათლების უფროსი მასწავლებელი, შუა საუკუნეების კვლევების მაგისტრი, ამონაშვილის აკადემიის მასწავლებელი.
„მასწავლებლის სიტყვა კანონია!“ – ეს ფრაზა ბევრისთვის ჯერ კიდევ ასოცირდება ძველსა და ავტორიტეტულ საგანმანათლებლო სისტემასთან. მაგრამ რამდენად რეალურია ეს დღევანდელ სკოლაში? იცვლება დრო, იცვლება მოსწავლეები და იცვლება სასკოლო გარემო. დღეს მასწავლებლის ავტორიტეტი აღარ არის ძალაუფლების სიმბოლო, არამედ ურთიერთობის, კომპეტენციისა და ნდობის შედეგი. მაგრამ რა ხდება მაშინ, როდესაც ეს ნდობა ირღვევა?
რატომ კარგავს მასწავლებელი ავტორიტეტს?
მოსწავლეთა თავისუფლების ზრდა – თანამედროვე მოსწავლეები გაცილებით თავისუფალნი არიან, ვიდრე წინა თაობები. სოციალური მედია, ციფრული განათლება და კრიტიკული აზროვნების გაძლიერება მათ უფრო აქტიურ და დამოუკიდებელ მსჯელობის უნარიან მოქალაქეებად აქცევს. თუმცა, ეს ზოგჯერ მათ დაპირისპირებამდეც მიჰყავს მასწავლებელთან.
მშობლის და სკოლის ურთიერთობის პრობლემები – ერთ-ერთი ყველაზე მტკივნეული საკითხი არის მასწავლებლისა და მშობლის ურთიერთობა. ადრე მშობელი უპირობოდ ენდობოდა მასწავლებელს, დღეს კი მშობლები ხშირად ჩაერთვებიან სასწავლო პროცესში ისე, რომ აკრიტიკებენ და ზოგჯერ ეჭვქვეშ აყენებენ მასწავლებლის კომპეტენციას.
სკოლის ადმინისტრაციის როლი – როდესაც სკოლა მხოლოდ ფორმალურ შეფასებებს ანიჭებს მნიშვნელობას და არ ცდილობს მასწავლებლების უფლებების დაცვას, მოსწავლეები და მშობლები ნაკლებად სერიოზულად ეკიდებიან პედაგოგს.
კონფლიქტური გარემო და სოციალური გამოწვევები – ზოგჯერ მოსწავლეებს პრობლემები აქვთ ოჯახში, კლასში ან სოციალურ ურთიერთობებში, რაც აისახება მათი სასკოლო ქცევასა და მასწავლებლისადმი დამოკიდებულებაზე.
როგორ უნდა აღვადგინოთ მასწავლებლის ავტორიტეტი?
თანამედროვე პედაგოგიური მიდგომების გამოყენება – არ უნდა დავეყრდნოთ მხოლოდ ძველ მეთოდებს, მნიშვნელოვანია ინტერაქტიული და მოსწავლეზე ორიენტირებული სწავლების მეთოდების დანერგვა.
დემოკრატიული კომუნიკაცია – მასწავლებელს არ უნდა ჰქონდეს დისტანცია მოსწავლესთან, არამედ უნდა დაამყაროს ურთიერთობა, რომელიც დაფუძნებულია ნდობასა და პატივისცემაზე.
მშობლებთან და ადმინისტრაციასთან ჯანსაღი კომუნიკაცია – კონფლიქტური სიტუაციების პრევენციისთვის მასწავლებელს უნდა ჰქონდეს მშობლებისა და სკოლის ადმინისტრაციის მხარდაჭერა.
სასკოლო წესრიგის დაცვა – სკოლამ უნდა შექმნას მასწავლებლისადმი პატივისცემის კულტურა, სადაც მათი ავტორიტეტი დაცული იქნება.
დასკვნა
მასწავლებლის ავტორიტეტის გაძლიერება არ უნდა ეფუძნებოდეს მხოლოდ დისციპლინას და ავტორიტარულ მიდგომებს, არამედ თანამედროვე საგანმანათლებლო მეთოდების, კომუნიკაციისა და ნდობის პრინციპების გაძლიერებას. სკოლა უნდა იყოს ადგილი, სადაც მასწავლებელი არ არის მტერი ან „ძალაუფლების ფიგურა“, არამედ გზამკვლევი, მენტორი და მოტივატორი.
თქვენი აზრი როგორია? როგორ შეიძლება მასწავლებლის ავტორიტეტის აღდგენა? გაგვიზიარეთ გამოცდილება კომენტარებში!
ასევე იხილეთ:
როცა სკოლაში დისციპლინა ირღვევა – პრობლემები, შედეგები და გამოსავალი
ავტორიტეტი თუ ბიუროკრატიული მძევლობა? – მასწავლებლის გამოწვევები საქართველოში
-
რა ახალი ფუნქციების განხორციელების უფლება მიენიჭა სკოლაში საგანმანათლებლო რესურსცენტრის თანამშრომელს – ცვლილება by ARIS.GE-განათლება
-
რა უნდა იცოდეთ, თუ თქვენს სკოლას ავტორიზაცია ან მონიტორინგი უწევს – კითქვა-პასუხი by ARIS.GE-განათლება
-
რა შემთხვევაში დაადასტურებს მასწავლებლობის მსურველი გამოცდის ჩაბარებით მასწავლებლობის კომპეტენციას – განმარტება by სიახლეები პედაგოგთა გამოცდებზე